Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΖωγραφικήΙνστιτούτο σύγχρονης ελληνικής τέχνης

Ινστιτούτο σύγχρονης ελληνικής τέχνης

enantiosi-1-900Ο Κυριάκος Κατζουράκης [Αθήνα,1944] στο έργο του "Τσε"[1968][Λάδι σε καμβά]μας παρουσιάζει το νεκρό επαναστάτη Ερνέστο Τσε Γκεβάρα [Ροσάριο,Αργεντινή,14-6-1928-Λα Ιγκέρα,Βολιβία,9-10-1967] πλαισιωμένο από ένα στρατοκρατούμενο περιβάλλον.

Το έργο έχει κάποιες αναλογίες με το έργο του Αντρέα Μαντένια[Ίσολα ντε Καρτούρο,Ιταλία,1431-Μάντουα,Ιταλία,13-9-1506] "Θρήνος για το νεκρό Χριστό"[Τέμπερα σε καμβά][Διαστάσεις: 68 χ 81 εκατοστά][1490][Πινακοθήκη Μπρέρα, Μιλάνο, Ιταλία]με την πασίδηλη βράχυνση του σώματος του Θεανθρώπου. Μόνο που στην περίπτωση του "Τσε" δεν έχουμε γυναίκες να θρηνούν επάνω στο γυμνό σώμα του αλλά στρατιωτικούς αδιάφορους στο φρικτό αυτό θέαμα και ενίοτε χαιρέκακους με το γεγονός.

Η Βάσω Κατράκη[Αιτωλικό,Αιτωλοακαρνανία,5-7-1914-Αθήνα,27-12-1988]στο έργο της "Το χρέος της Αντιγόνης"[Χάραγμα σε πέτρα][1972][Διαστάσεις: 103 χ 103 εκατοστά]παρουσιάζει την ομώνυμη τραγική ηρωίδα να σκεπάζει με ένα μελανό σεντόνι τα δύο της αδέλφια τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη. Το χρώμα υποδηλώνει τον ζόφο της εποχής της δικτατορίας, ενώ πίσω από την μορφή της Αντιγόνης θα μπορούσε να υπονοηθεί η Ελλάδα που τιμά τους νεκρούς της έστω και αν ανήκουν σε αντιμαχόμενες διαφορετικές παρατάξεις[αριστερές και δεξιές].Εξάλλου το έρεβος του θανάτου δεν γνωρίζει ιδεολογίες. Η επιμήκυνση της μορφής που παραπέμπει σε ανάλογες του Τζακομέττι [Στάμπα,Ελβετία,10-10-1901-Κουρ,Ελβετία,11-1-1966] αποδίδει μια ηθική ανύψωση ανάλογη του χρέους που έχει να επιτελέσει έναντι των αδελφών της, αψηφώντας τους νόμους του κράτους και ακολουθώντας τους άγραφους κανόνες της κοινωνίας.
Στο έργο "Μνήμη Παναγιώτη Έλη"[Πέτρα χαραγμένη σε δύο όψεις]μας παρουσιάζει μια μαύρη κεφαλή ανάλογη των μορφών του Μπρανκούζι [Χόμπιτα,Ρουμανία,19-2-1876-Παρίσι,Γαλλία,16-3-1957] υπογραμμίζοντας πως η σκέψη[ή οι ιδέες] είναι ό,τι απομένει μετά θάνατον και ιδιαιτέρως σε ανελεύθερα καθεστώτα.

Ο Δημοσθένης Κοκκινίδης[Πειραιάς,12-10-1929]στο έργο του "Μητέρα και παιδί"[1968-1969][Ακρυλικό σε ύφασμα][Διαστάσεις: 159,5 χ 140,5 εκατοστά][Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης]εκθέτει τις ομώνυμες μορφές με αλλοιωμένα τα χαρακτηριστικά από τον φόβο του δικτατορικού καθεστώτος που βιώνουν. Το γκρίζο κλειστό παράθυρο συμβολίζει την απουσία διεξόδου και διαφυγής στα καταπιεστικά καθεστώτα.

Ο Δημοσθένης Σκουλάκης [Αθήνα,15-10-1939-Δεκέμβριος 2014]στο έργο του "Μέρες του 1967"[1970][Λάδι σε μουσαμά][Διαστάσεις: 100 χ 80 εκατοστά]παρουσιάζει ένα αχανές σκοτάδι εντός του φορτηγού που κρατούνται οι πολιτικοί κρατούμενοι από τους στρατιωτικούς που προβάλλονται με έμφαση στο πρώτο επίπεδο. Μονήρης πηγή φωτός είναι η πανσέληνος ως θεραπαινίδα ενός ρομαντικού ιδεαλισμού για ένα καλλίτερο αύριο, αφού η φύση δεν γνωρίζει τίποτε περί καταπιεστικών καθεστώτων λόγω της ελευθερίας που την διέπει.

Στο έργο "Νίκος Μπελογιάννης, ο άνθρωπος με το κόκκινο γαρύφαλλο"[1967][Λάδι σε μουσαμά][Διαστάσεις: 45 χ 35 εκατοστά]ο πρωταγωνιστής[Αμαλιάδα,22-12-1915-Γουδή,Αθήνα,30-3-1952] κρατάει το άνθος που συμβολίζει την απέραντη αγάπη του ακόμη και για τους εχθρούς του που τον οδήγησαν στο εκτελεστικό απόσπασμα αδικαιολογήτως. Η αγάπη μετατρέπεται σε μια πινελιά που παραπέμπει στο αίμα αυτού του τραγικού ήρωα.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν κάνει η Δόμνα Γούναρη και ο Γιάννης Μπόλης.

Iset
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. www.iset.gr
+00 30 210-3616165
Βαλαωρίτου 9α,Αθήνα 106 71

Διάρκεια έκθεσης:19.4.2018-17.11.2018
Ωράριο λειτουργίας:Τρίτη-Παρασκευή 10.00-17.00
Σάββατο 10.00-15.00

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ/ΑΡΕΛΗΣ
http://www.arelis.gr
http://www.theaterinfo.gr

Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Ελευθέριος Άρελης

Ελευθέριος Άρελης

O Ελευθέριος Άρελης [ή κατά κόσμον Ελευθέριος Παπαδόπουλος] γεννήθηκε στην Αθήνα στις 30 Ιουλίου 1979. Σπούδασε φιλοσοφία [1998-2003] και ιστορία- αρχαιολογία [2005-2013] στην Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Εργάστηκε ως πολιτιστικός διαχειριστής και επιμελητής εικαστικών εκθέσεων στον δήμο Χολαργού. Δοκίμιά του για την μοντέρνα ελληνική, ευρωπαϊκή και αμ...

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δημοσκόπηση

Ανησυχείτε για την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη;

 

Ημερολόγιο Άρθρων

Οκτώβριος 2018
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Κυριάκη, 21 Οκτ. 2018 - 17:26:17
 

Newsletter

ΑρχικήΖωγραφικήΙνστιτούτο σύγχρονης ελληνικής τέχνης Top of Page