Συνέντευξη του Φίλιππου Φέρτη στο Independent.gr
Independent

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη του Φίλιππου Φέρτη στο Independent.gr

Συνέντευξη του Φίλιππου Φέρτη στο Independent.gr

filfari1-900για το Κουκλοθέατρο «ΦιλΦαρί» και για το κουκλοθέατρο ως Τέχνη.

 Φέτος, σας συναντάμε για πρώτη φορά σε θεατρική σκηνή.
Στο «Διάχρονο Θέατρο-Μαίρης Βιδάλη» ανεβάσατε δύο κουκλοθεατρικές παραστάσεις. «Τα Ποντικάκια του Αισώπου-Ο Μήτρος και ο Τζίμης» και μια χριστουγεννιάτικη ιστορία μυστηρίου «Το Δέντρο της Αγάπης». Μιλήστε μας γι’ αυτές τις δουλειές.

Πράγματι, από πέρυσι τον Οκτώβριο και μέχρι την 1η Απριλίου 2018, το κουκλοθέατρο «ΦιλΦαρί» βρίσκεται στο «Διάχρονο Θέατρο-Μαίρης Βιδάλη» στον Νέο Κόσμο. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα φιλικό και ζεστό θέατρο εβδομήντα θέσεων, ιδανικό και για παιδικά θεάματα, εφόσον πληροί όλες τις προδιαγραφές ενός θεάτρου πολλαπλών θέσεων και για διαφόρων ειδών θεατρικές παραστάσεις. Οι παραστάσεις γίνονται, κάθε Κυριακή, στις 12:00 το μεσημέρι, ενώ τις καθημερινές παίζουμε και για τα σχολεία.
filfari2-900Η παράσταση, «Τα Ποντικάκια του Αισώπου-Ο Μήτρος και ο Τζίμης», είναι κείμενο δικό μου και έχει βασιστεί στον μύθο του Αισώπου, «Ο ποντικός του αγρού και ο ποντικός της πόλης». Η αλήθεια είναι ότι προσπάθησα μέσα σ’ αυτό το κείμενο να θίξω σημερινά ζητήματα που αγγίζουν δικές μου ευαίσθητες χορδές και να προβάλλω ανθρώπινες αξίες και ιδανικά, που δυστυχώς στις μέρες μας τείνουν να χάσουν τη δύναμή τους, όπως η αγάπη, η φιλία, ο σεβασμός, η αξιοπρέπεια, η αλληλεγγύη και πολλές άλλες. Οι μύθοι του Αισώπου από μόνοι τους έχουν μια απίστευτη δυναμική γι’ αυτό και επιδίωξα επιμελώς να μην αλλοιώσω το βασικό νόημα του μύθου, αλλά να βασιστώ σ΄ αυτόν, για να αναδείξω αξίες και ιδανικά, με σκοπό να ενεργοποιηθεί η κρίση των παιδιών και να τα προτρέψω στο παιχνίδι του εποικοδομητικού διαλόγου.
«Το Δέντρο της Αγάπης», είναι ένα πρωτότυπο κείμενο της εκπαιδευτικού, ηθοποιού και ανερχόμενης σεναριογράφου Άννας Κιόρογλου. Πρόκειται για μια φρέσκια χριστουγεννιάτικη ιστορία μυστηρίου, μια μοναδική περιπέτεια με δράση, έντονη αγωνία, γέλιο, έξυπνες ατάκες και απρόσμενη πλοκή. Μέσα απ’ αυτήν την παράσταση προβάλλεται η αγάπη. Εξάλλου το πνεύμα των Χριστουγέννων είναι «η αγάπη» σε όλες τις εκφάνσεις της.
Οι παραστάσεις του κουκλοθέατρου «ΦιλΦαρί» είναι ζωντανές, έχουν άμεση επικοινωνία με τους θεατές και απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες!

Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε με το κουκλοθέατρο; Ήταν κάτι που σας άρεσε από μικρός;

filfari3-900Η αλήθεια είναι πως οι παιδικές μου μνήμες σε σχέση με το κουκλοθέατρο είναι περιορισμένες, αλλά αρκετά έντονες. Θυμάμαι, ότι πήγαινα μαζί με την αδελφή μου στο διπλανό σπίτι, που είχε τηλεόραση, για να δούμε, στο κανάλι τής τότε ΕΙΡΤ, τον Καραγκιόζη του Ευγένιου Σπαθάρη και τον Μπαρμπα-Μυτούση με τα ανιψούδια του τον Κλούβιο και τη Σουβλίτσα, από το "Κουκλοθέατρο Αθηνών" της Ελένης Θεοχάρη-Περάκη. Αυτή ήταν και η πρώτη μου επαφή με το κουκλοθέατρο.
Από μικρός γοητευόμουν με οτιδήποτε είχε να κάνει με Τέχνη και με την έκφρασή της. Θυμάμαι, πήγαινα δημοτικό, όταν έφτιαχνα σκιτσάκια, επηρεασμένος από τα τραγούδια της εποχής. Ο αδελφός μου, με είχε μάθει πώς να μεγεθύνω μια εικόνα με τη μέθοδο του καμβά. Στην πρώτη Γυμνασίου, ήρθα σε επαφή με τη μουσική και την έκφρασή της, όταν είδα κάποιους να παίζουν κιθάρα. Σπούδασα κλασική κιθάρα με τον Κυριάκο Τζωρζινάκη και αργότερα με τον Θεόδωρο Η. Πάγκαλο. Στη συνέχεια, αποφοίτησα από τη Σχολή του Σπύρου Ορνεράκη. Τη λάτρεψα πολύ αυτήν τη Σχολή, γιατί πέρα από το σκίτσο και τη γελοιογραφία που αγαπούσα, είχε κάποια μαθήματα που με γοήτευαν ιδιαίτερα, όπως το ελεύθερο σχέδιο, το animation, το σενάριο και η γραφιστική.
Φυσικά μου άρεσε και το θέατρο. Μικρός, είχα παρακολουθήσει παιδικές παραστάσεις. Στο σπίτι, θυμάμαι, ακούγαμε πολύ θέατρο στο ραδιόφωνο και αργότερα, όταν αποκτήσαμε τηλεόραση, βλέπαμε στην ΕΡΤ το Θέατρο της Δευτέρας. Πολύ ωραίες δουλειές με αξιόλογους ηθοποιούς!!!
Το θέατρο μου άρεσε και με εντυπωσίαζε, αλλά ταυτόχρονα με φόβιζε. Επειδή, ως χαρακτήρας, είμαι χαμηλών τόνων και εσωστρεφής, με τρόμαζε η ιδέα πως θα εκτεθώ πάνω σε μια σκηνή.
Η λύση όμως δόθηκε!
Το 1988, στο Θέατρο «Αμόρε», γνώρισα το «Θέατρο της Κούκλας» του Τάκη Σαρρή και είχα την τύχη να μαθητεύσω δίπλα του, μαθαίνοντας και εμπειρικά όλα τα στάδια στησίματος μιας κουκλοθεατρικής παράστασης. Από την κατασκευή της κούκλας έως κι την εμψύχωσή της. Από την πρώτη στιγμή μέχρι και σήμερα, δεν παύει να με μαγεύει κι να με εκπλήσσει η δύναμη της κούκλας. Ένα άψυχο αντικείμενο που μεταμορφώνεται σε ένα πομπό συναισθημάτων και ιδεών για μικρούς και μεγάλους!
Στην πορεία, παρακολούθησα μαθήματα και συνεργάστηκα με αξιόλογους κουκλοπαίκτες. Σημαντικός σταθμός της πορείας μου, ήταν η συνεργασία μου με το «Εργαστήρι Μαιρηβή».

Τι είναι κουκλοθέατρο για σας;

filfari5-900Το κουκλοθέατρο είναι θέατρο. Μια κουκλοθεατρική παράσταση έχει όλα τα στοιχεία ενός θεάτρου. Η κλασική σκηνή κουκλοθέατρου είναι μια κανονική σκηνή σε μικρογραφία!!! Έχει όμως μια ιδιαιτερότητα.
Η ιδιαιτερότητα είναι η εμψύχωση του άψυχου αντικειμένου. Το άψυχο αντικείμενο είναι προέκταση του ανθρώπου που καλείται να το εμψυχώσει.
Αυτό είναι κουκλοθέατρο!!!
Επειδή, είχα την τύχη να έρθω σε επαφή και με άλλες μορφές Τέχνης, μπορώ να πω ανεπιφύλαχτα πως η Τέχνη του Κουκλοθεάτρου είναι τελικά αυτή που μου δίνει τη δυνατότητα να εκφράσω πολυδιάστατα και ελεύθερα τα συναισθήματά μου, χαρίζοντάς μου ταυτόχρονα την αίσθηση της ολοκλήρωσης και της δημιουργίας.
Φυσικά, όλες οι τέχνες και τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούνται, έχουν λόγο ύπαρξης, διότι η Τέχνη ως έννοια είναι μία. Από εκεί και πέρα, ποια τέχνη και ποιο εκφραστικό μέσον θα χρησιμοποιηθεί, είναι θέμα χαρακτήρα και προσωπικότητας, διότι, πρώτα απ’ όλα, πρέπει μέσω αυτής, να επικοινωνήσουμε με τον ίδιο μας τον εαυτό και έπειτα με όλους τους άλλους
Ο ηθοποιός κουκλοθεάτρου δεν έχει ως αντικείμενο το σώμα του ή τις εκφράσεις του προσώπου του. Το αντικείμενο είναι η κούκλα που πρέπει να της δώσει ζωή.
Και τότε, ο θεατρικός μικρόκοσμος γίνεται στα μάτια του θεατή τόσο μαγικός, που καθηλώνει μικρούς και μεγάλους.

Ηθοποιός κουκλοθεάτρου; Υπάρχει τέτοιος όρος;

Θα μπορούσε να υπάρχει. Ο κουκλοπαίκτης δεν κινεί απλά μια κούκλα, δεν δίνει απλά ζωή στην κούκλα ή γενικότερα στο άψυχο αντικείμενο. Ερμηνεύει. Ερμηνεύει με τον λόγο και με την κίνηση του αντικειμένου-κούκλας. Όπως ακριβώς κάνει ένας ηθοποιός πάνω στη σκηνή με το σώμα του και τις εκφράσεις του προσώπου του.

Δηλαδή το κουκλοθέατρο θα μπορούσε να μπει ως μάθημα στις Δραματικές Σχολές;

Φυσικά! Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε να είναι ένα από τα μαθήματα γενικών γνώσεων στις Δραματικές Σχολές και μετέπειτα, όποιος θέλει συνεχίζει τις σπουδές του ως ηθοποιός κουκλοθεάτρου. Το πώς μπορεί να δομηθεί, να δημιουργηθεί και να ολοκληρωθεί αυτό, θα το δουν οι ενδιαφερόμενες πλευρές.
Εννοείται, βέβαια, πως αυτή είναι η προσωπική μου άποψη και ενδεχομένως να μη βρίσκει σύμφωνους αρκετούς, για πολλούς και διάφορους λόγους, που δεν θα ήθελα να αναπτύξω.
Ο κόσμος του κουκλοθεάτρου είναι τεράστιος και ανυπολόγιστη η αξία του για την παιδική σκέψη και όχι μόνο. Πρόκειται για μια μορφή Τέχνης τόσο δυνατή, που δυστυχώς οι αρμόδιο φορείς δεν δίνουν σημασία στην αξία της και στην αξιοποίησή της. Όσοι αγαπούν πραγματικά το κουκλοθέατρο πρέπει κάποια στιγμή να κάνουν κάτι, ώστε να πάρει τη θέση που του αξίζει.

Στην αρχή, είπατε ότι έχετε παρακολουθήσει μαθήματα. Μπορείτε να μας πείτε με ποιους;

Εκτός από τον Τάκη Σαρρή, που ήταν ο πρώτος μου δάσκαλος, αυτός δηλαδή, που με μύησε στην τέχνη του κουκλοθεάτρου και καθόρισε την πορεία μου, παρακολούθησα πολύωρα σεμινάρια κατασκευής κούκλας και κουκλοθεάτρου με τον ηθοποιό και κουκλοπαίκτη Φρασίσκο Μπρίτο, τον μαριονετίστα, σκηνογράφο και γλύπτη Ρικάρντο ντι Λάουρο, την καθηγήτρια και διευθύντρια της έδρας κουκλοθεάτρου της Εθνικής Θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας, Νικολίνα Γεώργεβα, και με τη σκηνοθέτιδα, ηθοποιό κουκλοθεάτρου, Αγκλίκα Ιβάντσεβα–Κοντογιάννη. Σημαντικό ρόλο, επίσης, παίξανε όλοι οι δάσκαλοί μου πάνω στη μουσική και από τη Σχολή του Ορνεράκη,.
Όλα αυτά τα σημαντικά και σπουδαία για μένα πρόσωπα που βρέθηκαν στο δρόμο μου, με οδήγησαν στο να λατρέψω τη δουλειά μου και να δημιουργήσω τις συνθήκες εκείνες, που μου επιτρέπουν να έχω σήμερα το δικό μου κουκλοθέατρο, το κουκλοθέατρο «ΦιλΦαρί».
Σε αυτό το σημείο, θέλω να ευχαριστήσω τη σύζυγό μου Μαρία Λίγγρη, τους φίλους και γνωστούς, καθώς και όλους, όσοι βοήθησαν και με στήριξαν, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, για να πραγματοποιηθεί ένα όνειρο που φώλιαζε μέσα μου για χρόνια.

Από ό,τι καταλαβαίνω δεν ήταν εύκολη η πορεία.

Αν θυμηθούμε τους άθλους του Ηρακλέους, ο δρόμος της Αρετής ήταν πολύ δύσκολος, με πολλές στροφές και σε πολλά σημεία δύσβατος.
Όπως σας είπα και προηγουμένως, «πραγματοποιήθηκε ένα όνειρο», αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως ο δρόμος είναι στρωμένος με ρόδα. Καθημερινά, βρισκόμαστε σε έναν διαρκή αγώνα δρόμου με τον χρόνο που κάθε φορά καλούμαστε να δίνουμε, ως ομάδα, καταθέτοντας τον καλύτερο εαυτό μας, για να είμαστε πάντα φρέσκοι και ανανεωμένοι σε αυτό που προσφέρουμε. Δηλαδή, δεν πρέπει για κανέναν λόγο να επαναλαμβανόμαστε, ούτε στο ύφος του κειμένου ούτε στις κούκλες, αλλά ούτε και στις τεχνικές που ακολουθούμε ή συνδυάζουμε.

Τις κούκλες των παραστάσεών σας τις φτιάχνετε εσείς και ποια τεχνική ακολουθείτε;

filfari4-900Η ανάγκη μου να διαφοροποιηθώ από τις επιρροές μου, με οδήγησαν στην εξαιρετική και σημαντική συνεργάτιδα και φίλη μου, Ιωάννα Κατσιαβού, μια αξιόλογη σκηνογράφο, ενδυματολόγο και γλύπτρια. Παντρέψαμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας και δημιουργήσαμε τις κούκλες των παραστάσεών μας.
Στην παράσταση «Ο Μήτρος και Τζίμης», οι κούκλες είναι ένας συνδυασμός γαντόκουκλας, μαρότας και θεατρικής μάσκας, ενώ στην παράσταση «Το Δέντρο της Αγάπης», οι κούκλες είναι μαρότες.

Υπάρχει η τάση να χρησιμοποιούνται πλέον μεικτές τεχνικές σε μια παράσταση Κουκλοθεάτρου.

Δεν θα έλεγα ότι είναι τάση, όσο η ανάγκη του κάθε εμψυχωτή να πειραματιστεί και σε άλλα είδη κατασκευής αλλά και έκφρασης, ώστε να διευρύνει τις δυνατότητες μιας παράστασης από αισθητικής και σκηνοθετικής άποψης.

Δεδομένου, όμως, ότι εδώ και μερικά χρόνια δεν υπάρχουν εγκεκριμένες παραστάσεις από το Υπουργείο Παιδείας και ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε Σχολείου ή ο δάσκαλος, αποφασίζει ποιον και τι θα φιλοξενήσει στο σχολείο του, αυτό δυσκολεύει τα πράγματα;

Πιστεύω ότι κακώς καταργήθηκε η Επιτροπή Αξιολόγησης. Το γεγονός ότι υπάρχει πληθώρα θεαμάτων, σίγουρα δυσκολεύει τον εκπαιδευτικό να αξιολογήσει εύκολα ποια είναι η καταλληλότερη παράσταση για τα παιδιά της τάξης του. Η αλήθεια είναι πως μόνο το ίδιο το θέαμα μπορεί να «πείσει» τον εκπαιδευτικό για την παιδαγωγικότητα και την αισθητική του έργου, γι’ αυτό και επιβάλλεται να τις δει ο ίδιος, πριν τις επιλέξει.
Δυστυχώς, όμως, έχω παρατηρήσει πως τα τελευταία χρόνια αυτό σπανίως συμβαίνει! Τις περισσότερες φορές, το κριτήριο είναι πρωτίστως οικονομικό με συνέπεια: «ένα πρόχειρο θέαμα με απογοητευτικό αποτέλεσμα».
Πέρα, λοιπόν, από το κράτος, τους υπουργούς και τις αποφάσεις τους, θα πρέπει οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να εστιάσουν στην ποιότητα και τι είναι ιδανικά καλό για τα παιδιά.

Το κουκλοθέατρο στην Ελλάδα πού βρίσκεται;

Δυστυχώς, το κουκλοθέατρο είναι λίγο παρεξηγημένο στην Ελλάδα, ενώ δεν πρόκειται για καθόλου απλοϊκή Τέχνη! Πιστεύω ότι κατατρύχεται από την ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι απευθύνεται μόνο σε μικρά παιδιά, ότι είναι ένα θέατρο περιορισμένων δυνατοτήτων και χαμηλής αισθητικής αξίας.
Όσο, όμως, περισσότερο ανακαλύπτει κανείς τη Τέχνη του κουκλοθεάτρου, τόσο περισσότερο καταλαβαίνει και την πραγματική δυναμική της κούκλας ως επικοινωνιακού εργαλείου και πως οι έννοιες και οι συμβολισμοί της δεν έχουν ηλικιακά όρια...
Αν και το κοινό του κουκλοθεάτρου στην Ελλάδα, δεν είναι πολύ μεγάλο όπως σε άλλες χώρες, τα τελευταία είκοσι χρόνια, έχουν παρουσιαστεί σπουδαίες δουλειές με σοβαρότητα και υπευθυνότητα από αξιόλογους κουκλοπαίκτες, δηλώνοντας πως τείνει να αλλάξει αυτή η λανθάνουσα αντίληψη που επικρατεί γι’ αυτό το είδος θεάτρου.
Αυτό πιστεύω πως είναι και το αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον του κουκλοθεάτρου στην Ελλάδα!!!

· Πλούσιο υλικό, θα βρείτε στη σελίδα του «ΦιλΦαρί» στο facebook:

www.facebook.com/fertis2015

· Σχόλια & Φωτογραφικό υλικό «Ο Μήτρος & ο Τζίμης»:

1. www.facebook.com/fertis2015/photos/?tab=album&album_id=1727573787502714

2. www.facebook.com/pg/fertis2015/photos/?tab=album&album_id=1648234792103281

· Trailer της παράστασης «Ο Μήτρος & ο Τζίμης»:

Δημοσκόπηση

Ποια θεωρείτε ότι είναι η μεγαλύτερη απειλή για την ασφάλεια των Ευρωπαίων πολιτών;

 
Τρίτη, 14 Αυγ. 2018 - 21:16:47
 

Newsletter

ΑρχικήΆρθραΣυνεντεύξειςΣυνέντευξη του Φίλιππου Φέρτη στο Independent.gr Top of Page